widget

Drop Here 1st~

Handphone Dan Radiasi...


Letak Ditempat Sepatutnya OK...


Zaman sekarang telefon bimbit (hp) adalah barang yang wajib dimiliki setiap orang, apalagi yang mempunyai hobi gadget & teknologi. Ni kepada sesiapa pemilik hp, cubalah baca artikel nih, sebab ternyata hp tak boleh diletak ikut suka / sembarangan.

1. Jangan Letak Dalam Saku
Bagi mereka (terutamanya guys) yang gemar meletak hp di poket seluar, sebaiknya kena fikir dua kali pasni. Alasannya, hp menghasilkan paparan medan elektrostatik & elektromagnetik yang mengakibatkan infertilitas (ketidaksuburan) lelaki.OMG!!

2. Jangan Letakkan Bersama Barang Elektronik
Jangan gunakan hp ketika signal lemah berdekatan dengan barang elektronik berpresisi tinggi. Barang elektronik mengeluarkan medan elektonik yg tinggi iaitu, TV, ketuhar, dll. Alat berdaya kuasa tinggi boleh merosakkan litar telefon terbakar.
3. Dilarang Dekat Kunci Kenderaan
Dalam keadaan tertentu, hp yang digunakan dalam kenderaan akan memberikan impak terhadap peralatan elektronik kendaraan. Hp yang diletakkan terlalu dekat dengan kunci kereta ternyata boleh menghapuskan kod elektronik yang ada di kunci tersebut.

4. Jangan Letakkan Dekat Komputer
Komputer & hp sama-sama memancarkan gelombang elektromagnetik. Jika berada dalam jarak yang dekat, maka keduanya akan saling merosak. Korang tidak ingin kehilangan dua benda faveret korang kan?
5. Jangan Simpan di Tempat Bersuhu Tinggi
Tempat bersuhu tinggi, kelembaban tinggi, & berdebu merupakan kumpulan musuh hp anda.. Mungkin anda tidak menyedari sering “menjemur” hp anda di dashboard kereta, dekat jendela & bagasi.

6. Hindari Meletakkan Kad SIM Dekat Magnet
Bahaya kad SIM dekat dgn benda-benda yg mampunyai magnet kerana radiasi yang ditimbulkan. Hp boleh merosakkan floppy disk, kad memori, & kad kredit korang.
7. Jauhkan Dari Logam
Hindari hp dari bahan logam kecil kerana magnet pada speaker hp anda akan menarik benda-benda tersebut. Hp anda boleh mengalami cedera fizikal/kerosakan.
8. Jangan Dekat Alat Pacu Jantung
Hospital sememangnya bukan tempat yang baik untuk menggunakan hp. Selain alasan pesakit memerlukan ketenangan, peralatan media seperti alat bantu dengar & alat pacu jantung dpt terganggu. Jangan sampai korang membunuh orang dengan hp yang korang miliki.

9. Jangan Letakkan Dekat Gas yg Mudah Terbakar


Gas berbahaya kerana memiliki tekanan tinggi dan mudah terbakar. Berada dengan gas yang mudah terbakar boleh mengakibatkan hp tidak dapat berfungsi dengan baik.
10. Hindari Tempat Basah
Rasanya kita semua sedar betapa bahayanya air bagi hp. Air juga musuh kamera hp.. Apalagi saat musim hujan, bisa mengundang banyak risiko. Bagi pemandu motorsikal, segera selamatkan hp anda dengan menyimpan di tempat yg kedap air saat hujan tiba.


sumber dari kakilepak.com & google





















4 comments:

Farhanah_Mraz said...

thax bg info..
baru taw hp ni xleyltak sebarangan.. :)

Anonymous said...

oh, takleh letak hp sebelah komputer eh. baru ku tahu sekarang.
thx fer d info!

Unknown said...

letak lah hp di poket blakang agar ia lebih mantop! hahahaha

Syarafina Zaini said...

tak boleh letak dekat dgn touch card jugak.. aitu pernah pegang hp dekat dgn touch card yg guna utk unlock bilik hotel.. tp kad tu xberfungsi.. rupa2nya sebab letak dekat dgn hp..


p/s: Belajar teknik photoshop..