widget

Drop Here 1st~

Blog Tutorial : Signature Kat Entry

Assalamualaikum w.b.t

Suka tak  kalau murid-murid sekalian ada sign sendiri kat entry?? Saya suka cikgu!! saya pon sama cikgu!! saya- saya!!. ok-ok...sabar ye. Hari ni cikgu nak ajar bagaimana nak buat signature kat blog murid-murid ye. Mungkin ramai yang dah tahu kat luar sana tapi buat murid-murid yang baru memulakan sesi persekolahan tahun ni mesti tak tahu kan?? betul cikgu!!. Hehehe, baiklah jom mulakan sesi PNP, yang dah lupa pun boleh cikgu ajarkan kembali. Yay!!!




Pertama sekali mestilah masuk ke website dia ok?? klik sini YAY!!
Tunggu page loading then akan keluar paparan seperti ini dan klik pada 
CLICK HERE TO START



Kemudian satu paparan akan keluar lagi, pilih yang mana murid-murid suka, tapi cikgu nasihatkan pilih yang 1st atau 2nd. Kenapa cikgu?? sebab kalau yang 3rd kena ada scan untuk scan sign yang real then 4th tu cikgu lupa la pula...hahaha...abaikan ok??
Dekat sini cikgu pilih 1st, later on kamu semua boleh cuba yang 2nd.



Ok, disini dia akan mintak kamu semua tulis apa yang kamu semua hendak buat sebagai signature. Cikgu pilih 10jarijemari, then next step.


Pilih jenis tulisan yang kamu nak. Cikgu pilih no. 34, then next step.


Pilih pula saiz yang berkenan. Cikgu pilih no. 5, then next step.


Disini kamu akan tentukan warna background (kotak pertama) warna tulisan (kotak kedua) dan transparent tu untuk background mengikut warna blog kamu. Disini cikgu pilih warna seperti itu dan transparent. Next step.


Pilih pula kecondongan signature kamu tu. Cikgu pilih no. 4, next step.

Finish!! siap dah tapi sebelum itu pilih pada want to use this signature, then generate HTML, pilih yang 1st dan akan keluarlah code untuk signature murid-murid. Save kat mana-mana selamat contohnya pada notepad. Senang kalau nak guna untuk entry-entry akan datang




Macam mana nak guna code tu cikgu??!!
Oh lupa pula, masa dekat posting tu, bila dah habis buat entry, dekat atas kanan ada EDIT HTML, klik situ dan paste code HTML tu. Dah paste pilih compose, murid-murid akan nampak signature murid-murid semua.

Ni contohnya



Yay!!!

Sebarang pertanyaan boleh tanya ye ^^

~10jarijemanri menari-nari memberi informasi~